Vybrat zájezd od správné cestovní kanceláře může být někdy fuška. Zde je několik tipů, na co se během výběru cestovky podívat a čím můžete vybrat toho nejspolehlivějšího partnera na cesty.

Pojištění proti úpadku

Každá cestovní kancelář musí mít uzavřené pojištění proti úpadku. Díky tomuto pojištění v případě, že cestovka skončí v insolvenci, můžete od pojišťovny nárokovat peníze za neuskutečněný zájezd. V případě, že se cestovní kancelář dostane do problémů během zájezdu, pojištění kryje repatriaci zpět do domovské země. Pojištění mají cestovky obvykle na webu. Pokud ho nenajdete, cestovka by neměla mít problém na zažádání poslat kopii. Seznam aktuálně pojištěných cestovek je také na webu Ministerstva pro místní rozvoj.

Zkušenosti

Zkušenosti jsou k nezaplacení a to platí i u cestovních kanceláří. Lepší je svěřit se do péče cestovce, která už má něco za sebou a už má služby co nejvíce vychytané. A navíc kdyby cestovka dělala špatné služby, přirozeně by přestala fungovat.

Cestovní kancelář vs. agentura

Rozdělení je zde poměrně jednoduché. Cestovní kancelář organizuje zájezdy, cestovní agentura zájezdy přeprodává. Nicméně i u cestovní kanceláře se může stát, že bude přeprodávat zájezd jiné cestovky. Ať již budete zájezd kupovat u cestovní kanceláře i agentury, vždy musíte být ze zákona informování o skutečném organizátorovi. Pravdou je, že bohužel mnoho cestovní agentur (zejména při prodeji na internetu) se snaží organizátora co nejvíce skrýt. Dobré je tak kupovat zájezdy tam, kde víte, kdo je organizátor už od začátku nákupu.

Průvodce a delegát

Jednou z nejcennějších služeb cestovní kanceláře může být průvodce nebo delegát. Tyto dva pojmy nejsou jedno a to samé. Zároveň použití jednoho z pojmu cestovní kanceláří vypovídá o její zaměření. Delegát je osoba, která se stará o klienty během pobytových zájezdů. Průvodce už je osoba, která vede skupinu klientů v průběhu zájezdu a je typická například pro poznávací zájezdy. Pokud nějaká cestovka uvádí, že u poznávacího zájezdu bude delegát, je dost pravděpodobné, že tato cestovka se zaměřuje především na pobyty.

Jsou aktivní

O to, zda cestovce jde o klienty lze poznat také podle toho, jak a jestli vůbec aktivně komunikuje. Stačí se podívat, jestli má aktualizovaný web nebo jestli je třeba aktivní na sociálních sítích. Cestovce, které je komunikace šumák můžou být šumák i další věci.

Recenze na internetu

Recenze na cestovky je možné najít všude možně po internetu. Základem je se podívat na recenze na Google či Facebooku. Existuje mnoho malých webů plných recenzí na cestovní kanceláře. Nicméně je potřeba brát v potaz to, že nespokojený klient má větší sklon k recenzím, než spokojený. Ale v moment, kdy se už hromadí špatné recenze jedna za druhou, chce to přidat na obezřetnosti.

Konečná cena

Při výběru je potřeba si dát pozor i na to, co skutečně cena zájezdu zahrnuje a jaké jsou příplatky. Některé příplatky mohou být i povinné. Někdy bývá nešvarem u leteckých poznávacích zájezdů, že cena nezahrnuje letenku či odbavené zavazadlo. Dalším nešvarem jsou povinné “poplatky za vjezd do měst” a další výmysly některých cestovek. U pobytů je potřeba si dát zase pozor na hotelové služby nebo ceny fakultativních výletů v destinaci.